top of page

SAS i stormvejr



SAS har de sidste par dage været i et veritabelt stormvejr på de sociale medier, pga deres tåbelige politiserende reklame, der postulerer at der intet skandinavisk er over Skandinavien. Der er sagt og skrevet meget om den som vi ikke vil gentage her, men et par pointer er desværre gledet under radaren.


For det første er der er en stor forskel på at importere ideer, og så promovere befolkningsudskiftningen. Når f.eks. den amerikanske halloween tradition med udskæring af græskar og udsmykning med skeletter og spøgelser stille og roligt er ved at blive en dansk tradition, kan det godt virke fjollet for dem der er over tredive. Men for vores børn vil det være en ”sådan har vi altid gjort”. Ligesom juletræet f.eks. er en tysk tradition som kom til Danmark i starten af 1800 tallet. Nu er det noget vi altid har gjort. Men det er en ”copy paste” som danskerne har besluttet sig for at foretage. Ikke en norm som f.eks. en vis indvandret religion, som har presset sit eget billedforbud ned over hovedet på danskerne.


Men mennesket er ikke et udelukkende økonomisk væsen. Det at være et folk er at have et fælles oplevet ”vi”, at have en følelses af samhørighed, både i nuet, men også historisk. At have en oplevelse af have en historisk kontinuitet, både med sin fortid og sin fremtid.

For det andet fejler kritikken på det punkt, at det ikke er selvhad reklamen kolportere. Tværtimod. Der er tale om den hvide mands hybris. Den underliggende ide er, at vi har opnået det højest opnåelige samfund, at vi har opnået præcis det samfund som alle ønsker at leve i. En etnocentriske ide om vores kultur og verdenssyns status som uundgåelig endemål for alle andre kulturer. At demokrati er den ypperste styreform og at mennesket er et rationelt økonomisk væsen. At samfundets kvalitet afhænger udelukkende af sit system. Som professor Bryan Caplan der er blevet kendt for sin bog ”The Economics of Immigration” argumenterer for.


Det er åbenlyst tåbeligt. Selv hvis man skulle abonnere på ideen om mennesket som økonomisk væsen, så viser al empiri at den folkeblanding vi pt. oplever er en katastrofe.


Men mennesket er ikke et udelukkende økonomisk væsen. Det at være et folk er at have et fælles oplevet ”vi”, at have en følelses af samhørighed, både i nuet, men også historisk. At have en oplevelse af have en historisk kontinuitet, både med sin fortid og sin fremtid.


Se SAS famøse reklame her:


Se foredrag med Bryan Caplan her:



Comments


bottom of page